Rácz Mártont (1973) a 2001-ben Koppenhágában megrendezett Malko Nemzetközi Karmester-verseny Talent Prize különdíjának elnyerése óta méltán tartják a fiatal magyar karmester-generáció egyik legszínesebb egyéniségének.
Közép- és felsőfokú zeneszerzés tanulmányait követően, 1997-ben a Liszt Ferenc Zeneművészeti Egyetemen Lukács Ervin növendékeként karmesterként diplomázott. Az ezt követő években Eötvös Péter (1993-1996), Dominique Rouits (1994) és Jurij Szimonov (1996-2004) mesterkurzusainak aktív résztvevője volt. 2001-ben elnyerte a Malko Nemzetközi Karmesterverseny Talent Prize különdíját, majd 2007-ben a Kálmán Imre Nemzetközi Karmesterverseny I. díját. 1999 és 2000 között egy évig a Magyar Állami Eötvös Ösztöndííjal a milanói Scalaban és a római Teatro dell’Opera-ban vizitált. 1997 óta Magyarország majd összes szimfonikus zenekarának és színházának.vendégkarmester.
1994-2015 között művészeti vezetője és karmestere volt az általa alapított Ensemble Philippe régizene-együttesnek, amely rezidens együttese volt a budapesti Holland–Magyar Régizene Fesztiválnak (1998-2001), amely 2002-2003-ban a Nemzetközi Régizene Hetek nevet viselte. 2001-2016 között a szolnoki Szigligeti Színház zeneigazgatója, valamint 2005 és 2022 között a fertődi Esterházy-kastély fesztiváljainak és évenként 40-60 koncertből álló évadjainak művészeti vezetője volt. 2021 szeptemberétől a Gödöllői Szimfonikus Zenekar művészeti vezetője.
1996-1999 között a nagyváradi Partiumi Egyetem Egyházzene-Zenepedagógia szak tanáraként, majd a budapesti Színház és Filmművészeti Egyetem Zenés színházi rendező szak (2000-2003) és zenés színművész szak (2023) óraadó tanáraként, vagy produkcióinak zenei vezetőjeként tevékenykedett. 2015-ben meghívást kapott az I. Doráti Antal Nemzetközi Karmesterverseny (Budapest), majd 2016-ban a 67th G. B. Viotti International Music Competition Opera Singing (Vercelli) zsűrijébe.
Repertoárja magába foglalja az opera, az operett és a musical műfaj klasszikusai mellett a barokk zenétől a crossover műfajig terjedő széles szimfonikuszenekari spektrumot is. Számos musical és kortárs mű magyarországi, európai, vagy akár világbemutatóját vezényelte szerte az országban. A budapesti Operett és Musicalszínháznak 1999 és 2019 között mindkét műfajban állandó vendégkarmeste volt. A Magyar Állami Operaházban 2018-ban debütált, amelyet további visszahívások követtek (Mozart, Puccini, Menotti, Kacsóh).
Fellépett Magyarország jelentős koncerttermei mellett többek között a dortmundi Koncerthausban, a dresdai Semperoperben, a zágrábi Lisinski Hallban és a párizsi La Seine Musicale-ban, Európában, Oroszországban és Japánban. Meghívásokat kapott olyan nemzetközi fesztiválokra, mint a Concentus Moraviae Festival (Brno), a Festival Ille de France, a Bartók+ Operafesztivál (Miskolc), a La Folle Journée (Tokió, Nigata – Japán), a Worthersee Bühne (Klagenfurt), a TschirgArt Jazzfestival (Imst). 2017 óta rendszeresen vezényel különböző nagy szériás turnékat Franciaországban (Diótörő), Németországban és Ausztriában (Szépség és a szörnyeteg – musical, operett és musical gálák).
Mások mellett együttműködött olyan kiemelkedő művészekkel is, mint a King’s Singers, Dame Evely Glennie, Xavier de Maistre, Perényi Miklós, Boldóczki Gábor, Kelemen Barnabás, Várdai István, Tokody Ilona, Rost Andrea, Miklósa Erika, Robin Johannsen, vagy Zádori Mária. Crossover projektjein pedig olyan nemzetközi sztárok koncertjeit vezényelte, mint az Omega rockzenekar, vagy Jon Lord, Jean Luc Ponty, Oláh Kálmán, Andy Middleton és Orosz Zoltán.
Érdeklődésének középpontjában a zenekari szimfonizmus kialakulása (1740-1800) és a magyar operett műfajának története áll. Mindkét területen kutatásokat és kottaközreadásokat is végzett, amelyek közül kiemelkedik a Magyar Művészeti Akadémia Művészeti Ösztöndíjprogramja keretében (2018-2020) elkészített három magyar operett (Kálmán, Huszka, Szirmai) eredeti verziójának urtext közreadása. Ezt követtően 2023. márciusában a Magyar Állami Operaház az eredeti bemutató zenei anyagának általa készített rekonstrukciójában mutatta be Kacsóh Pongrác János vitéz című operettjének új színrevitelét.
A Magyar Rádió (ma MTVA) több, mint 50 koncertjét rögzítette, amelyeken klasszikus művek mellett nagy számban szerepeltek kortárs szerzők bemutatói. 2007-2019 között 12 alkalommal művészeti vezetésével és vezényletével került élő TV-felvételre és közvetítésre december 31-én a magyar közszolgálati televízió (MTVA) több, mint két órás óévbúcsóztató, szimfonikus zenekaros gálaműsora. Lemezfelvételei közül Frank Wildhorn: Jekyll & Hyde (complet hungarian cast recording) című musicalje a „CD das Monat” (Das Musical, 2002 április), J. M. Sperger kürtversenyei (1st Recording, Hungaroton) pedig Supersonic Award (Pizzicato, Luxemburg, 2003 szeptember) díjat nyert.